Az email karantén rossz ötlet?

A PerfectMail oldalát lapozgatva azt olvasom, hogy az email karantén a felhasználók rémálma, és hogy az a spamszűrő, amelyik karantént használ, az kvázi a saját szegénységi bizonyítványát állítja ki.

Az email karantén egy olyan terület, ahová azok a levelek kerülnek, amelyeket valamilyen ok miatt nem akarunk a felhasználók postafiókjába kézbesíteni. Ennek oka lehet pl. az, hogy a levélben vírus van, vagy a levél ‘nyilvánvalóan’ spam. Mit is kezdhetne ezzel a felhasználó?

A PerfetcMail szerint a spamszűrők azért teszik a leveleket karanténba, mert nem tudják eldönteni, hogy mit kezdjenek velük, mert nem akarják beengedni a kéretlen leveleket, de nem biztosak abban, hogy az adott levél valóban kéretlen; ill.fordítva: nem akarnak elveszíteni egyetlen hasznos levelet sem, de nem biztosak abban, hogy az adott levél valóban hasznos. Mivel a szűrő nem biztos a dolgában, inkább belöki a levelet a karanténba, döntse el a felhasználó, hogy mi legyen vele. Ez pedig a PerfectMail szerint nem szép dolog, mert a saját munkáját a felhasználóra terheli, ill. beismeri, hogy nem képes a levelet kezelni.

Én némileg másként tekintek a karanténra. A karantén egy opció, egy választási lehetőség, hogy bizonyos leveleket oda tehessünk – ha úgy akarjuk. A vírusos leveleket legjobb a levelező szerveren, még az SMTP DATA fázisban eldobni. De ha egy adminisztrátor ezeket karanténba akarja tenni kutatás, további vizsgálat, stb. miatt, miért ne tehetné meg?

A másik érdekes dolog, hogy vajon képes-e egy spamszűrő 100.00% pontossággal dolgozni? Szerintem nem, és vegyük azt is figyelembe, hogy az emberek spam osztályozás teljesítménye is az ideális 100% pontosság alatt van – azaz az emberek is hibáznak e téren. Ha pedig a szűrő éppen egy olyan levéllel találkozik, amelyet nem képes (nagy) bizonyossággal osztályozni, akkor mit csináljon? Blöfföljön, hogy hátha biztos spam? Szerintem jobb, ha inkább beengedi a(z esetleg) spamet – akár karanténba, akár a felhasználó postafiókjába – mintsem elveszítsen egy jó levelet.

A spam karatén jó megoldás arra, hogy a felhasználóknak ne kelljen a gépükön spammel találkozniuk, hanem azt egy külön területen őrizzük meg – egy ideig. Nem én vagyok az egyetlen, aki túl merésznek találja a PerfectMail ‘dobd el a spamet’ hozzáállását. A kategorizálás hibája miatt előbb-utóbb óhatatlanul belekerül 1-2 jó levél is a szórásba. Egyetlen szűrő sem 100%-os, és a PerfectMail sem kivétel ez alól – a különbség az, hogy a PerfectMail mindenképpen eldobja a levelet, ha spamnek véli azt.

A spam karantént – ha használják – időnként érdemes átnézni, hátha egy jó levél került bele, és azt a postaládánkba továbbítani. Egy jó szűrőnél azonban aligha kell ezt sokszor megtennünk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *