A túlélésért küzdenek az amerikai kuponoldalak – hátha ha a magyar piac is tisztulni fog egy kicsit

Az Indexen jelent meg A túlélésért küzdenek az amerikai kuponoldalak címmel egy cikk, ami szerint nem kicsi kakában vannak a tengerentúli kuponos cégek.

Az induláskor a kiskereskedelmi modellt szerették volna megváltoztatni, ami olyan sikeres volt, hogy mára a túlélésért küzdenek. Pl. a Groupon részvényeinek értéke az előző 1 évben 90%-ot esett. Hogy ez nem Groupon-specifikus probléma, azt az is mutatja, hogy “nyilvánvalóvá vált, hogy a közösségi vásárlós oldalak üzleti modellje életképtelen. Ezt már többször jelezték szakértők, először még a Groupon tőzsdére lépése előtt. Akkor még senki nem hallgatott rájuk, pedig az idő őket igazolta.”

Ez az egész abból a szempontból érdekes most, hogy a szörnyen kicsi magyar piacon is gombamód szaporodnak a kuponos oldalak. Van pár nagyobb szereplő, és vannak a ‘futottak még’ kategóriába eső kupontemetők, akik mindent megtesznek (=értsd: spammelnek, ahogy a csövön kifér), hogy a felszínen maradjanak.

“A Groupon és a hasonló kuponoldalak azzal érvelnek a modell életképessége mellett, hogy az mindenkinek megéri: a vásárlónak azért, mert féláron kap szolgáltatásokat, a kereskedőnek pedig azért, mert sok vevője vagy ügyfele lesz. Az elemzői kutatások azonban ennek az ellenkezőjét bizonyítják, az akciók lezárultával a kereskedők több mint harmada nem akar még egyszer részt venni újabb Groupon-ajánlatokban.”

Ezt mondjuk nem is csodálom, főleg Magyarországon nem, ahol az ember 5 Ft-ért a másik boltba megy.

“Egy a Reuters által idézett kutatás szerint a megkérdezett kereskedők 32 százaléka veszített az üzleten, és 40 százalék mondta azt, hogy a kuponoldalakkal való szövetkezés kevésbé hatékony, mint más marketingtevékenység. A legfőbb indok, amit emlegetnek, hogy túl magasak a cég által kért közvetítői díjak, és nagyon kevés a visszatérő vásárló.”

Hogy mennyiért közvetítenek a hazai kuponos cégek, azt nem tudom, de arra bátran mernék fogadni, hogy a visszatérő vásárlók száma itt is nagyon kevés. Márpedig pont a visszatérő (és aztán már teljes árat megfizető) vásárlók miatt érné meg a hazai cégeknek – ha így aligha éri meg.

A cikk szerint az egyik hazai kuponos oldal már viszonylag az elején egy más modellt választott, hogy elkerülje a Groupon sorsát. Azok a kis szereplők – pl. Kupon Diszkont, Kupon Bónusz, KuponGroup, Alkuguru – akik spamben tukmálják a kuponjaikat (az egyik kuponos spammer pl. nem szégyellt 6(!) termékkel kiállni a standra) – aligha kerülhetik el a sorsukat: a jól megérdemelt süllyesztőt. Amelyik pedig bukik, az legalább a spammelést is abbahagyja.

Apropó spam: érdekes, hogy a nagyobb, a hírnevükre valamit is adó kuponos oldalak nem spammelnek, ők hallottak már a feliratkozás megerősítéséről. Ezzel ellentétben a kis, amatőr, futottak még kuponos cégek, amelyekről ordít a gagyiság, számára a marketing egyet jelent a spammeléssel. Talán nem tévedek nagyot, ha azt jósolom, hogy a kutya sem vog utánuk vonyítani, amikor eltűnnek a ködben.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *