Kanadában is lesz anti-spam törvény
A Spamnation CAN-SPAM, eh? címmel ír a készülőben lévő Electronic Commerce Protection Act-ről (ECPA), és összeveti az amerikai szabályozással (CAN-SPAM). Ugyan vannak hasonlóságok az ECPA és a CAN-SPAM között, de Spamnation szerint két dolog miatt mégis ígéretesebb, mint az amerikai testvére.
Az egyik különbség az, hogy az ECPA lehetővé teszi, hogy a magánszemélyek bepereljék a spammereket, míg a CAN-SPAM csak az ISP-knek teszi ezt lehetővé. Bárcsak legalább az utóbbi elérhető lenne kicsi hazánkban, és nem kellene az NHH-ra várni, hogy kegyeskedjék eljárni a férgek ellen. Az lenne csak az igazi, ha én is, mint magánszemély beperelhetném – legalább a hazai – spammereket.
A másik pedig az, hogy az ECPA az európai modellhez hasonlóan opt-in megoldást akar bevezetni, miszerint a spammerhirdetők csak előzetes engedély alapján küldhessenek reklámot. A CAN-SPAM ugyanis az opt-out megoldást preferálja, miszerint a címzettnek kell szólnia, hogy nem akar több reklámot. Sokan egyébként csak egyszerűen “(Yes You) Can Spam Act”-nek csúfolják az amerikai törvényt – alighanem jogosan. A CAN-SPAM ugyanis lehetővé teszi a hirdetőnek, hogy egyszer mindenkit megszórjon büntetlenül. Aztán nevet változtat, és újra megszórja, és így tovább, és így tovább..
Egy apróságot azonban felvet az opt-in szabályozás: hogyan lehet bizonyítani a feliratkozást? Nem sokkal bonyolultabb létrehozni egy adatbázis bejegyzést, meg pár releváns rekordot a feliratkozásról, mint simán felvenni egy újabb címet a listára. Ha bíróság elé kerül az ügy, akkor az én szavam az övékével szemben, úgyhogy patthelyzet. De a címzettek is visszaélhetnek a helyzettel, és megvádolhatják a reklámozót, hogy ‘én soha, de soha nem iratkoztam fel’. Az ECPA mindenesetre a küldőt terheli a bizonyítással, ha vitára kerülne sor.
Az opt-in szabályozás azonban lehetőséget ad harmadik fél általi szolgáltatáshoz. A levelek küldői rajta keresztül küldhetnék el a megerősítés kérelmeket, és ez a közbülső szolgáltató fogadná a visszaérkező megerősítéseket, és továbbítaná a hirdetőnek. Vita esetén pedig, mint megbízható és pártatlan harmadik fél nyilatkozna, hogy ki, mikor és mire iratkozott fel. Ez egyébként elültette a fülembe a bogarat, hogy kellene egy ilyen szolgáltatást indítani. Hátha elég lesz hozzá 700 dollár…
Leave a Reply