Uncategorized

Magyar netre magyar spamet

A HWSW-n megjelent egy cikk Magyar netre magyar spamet címmel, amelyben a szerző néhány hazai ISP spamkezelési gyakorlatát szedte össze + a Spamwiki véleményét. Néhány gondolatom nekem is támadt a cikk, ill. a hazai probléma kapcsán.

“évek óta kívánatos lenne, hogy az asztalra csapjanak [a hazai szolgáltatók] és kikényszerítenének a felettes hatóságtól valamilyen értelmes megoldást. A felhasználók komfortérzetét ezzel úgy tetszik, nem kívánják növelni — elégedjen meg mindenki a megabitjeivel.”

Hmm… az jutott eszembe, mi lenne, ha az asztalra csapnék, hogy kevesebb adót kelljen fizetni. Nem kell nagy fantázia az eredményhez: a feleségem szólna, hogy ne hupákoljak, mert elaludt a gyerek. Szóval ez nem egészen úgy megy, hogy xy piaci / társadalmi szereplő veri az asztalt, majd (kvázi) törvényeket hoz, ill. módosít. Megkockáztatom, nem is ez a megfelelő megoldás a magyar eredetű spamre.

Olyan világot is el tudok képzelni, ahol az X ISP szerződési feltételeiben az is benne van, hogy ha spammelsz, vagy ha pártolod a spammelést (mondjuk egy spammer web oldalt vagy domaint hosztolsz), akkor – mérlegelés után – azonnal fel lehessen mondani veled a szerződést. A felhasználók így olyan ISP-t választhatnának, amelyiknek a hálózata (majdnem) tiszta. Mert lássuk be: bármelyik nagyobb szolgáltató hálózatán potenciálisan megjelenhet akár egy amatőr-, akár egy profi spammer. A kérdés csak az, hogy az adott szolgáltató mit tesz, ha lebukik egy spammer a hálózatán?

A cikkben megszólaló Sipos Zoltán joggal háborog a Vodafone hozzáállásán, hiszen a szolgáltató AUP-ja szerinte lehetőséget ad a hálózatukon lévő spammerek eltávolítására, és mégsem tesz hathatós lépéseket. El kell ismerni, hogy XY lakossági bejelentőtől sem kapna meg a szolgáltató kevesebb adatot, mint az NHH-tól, ami alapján könnyen azonosítani lehet a spammert. Két probléma áll csak ennek a szép világnak az útjába.

Az egyik az, hogy az ISP-k működési költségét minden bizonnyal alaposan megdobná az, ha közvetlenül fogadnák a spam miatti bejelentéseket. Arról nem is beszélve, hogy ehhez nyilván szükség van a teljes levélre, és a szolgáltatónak ez alapján kell eldöntenie (ugyanis nem minden magyar spam \/iag@rát reklámoz), hogy ez most spam vagy sem, ill. egyáltalán adott-e a címzett engedélyt a levélküldésre a “spammernek”? Ehhez nyilván meg kell kérdezni a küldőt, és lehetőséget kell neki adni arra, hogy megcáfolja a vádakat. Ez nyilván időbe telik, mert miért ugrana bárki is a szolgáltató faggatózására. És szolgáltató legyen a talpán, aki akkor is okos tud lenni, ha az egyik fél állít, a másik meg tagad.

A másik ok pedig még profánabb: a mobil hálózaton forgalomfüggő csomagok (is) vannak, így közvetve a szolgáltatónak is jó, ha valaki – fogalmazzunk úgy – “sokat levelez”. Egyik oldalról tehát jó, mert bevételt generál (legalábbis, ha forgalomfüggő a szolgáltatás), másfelől viszont rossz, mert rossz kritikákat kap a szolgáltató, ami elrettentheti a jövőbeni potenciális ügyfeleket. Megfordítva viszont rossz az, ha kidobjuk a spammereinket, mert akkor kevesebb a bevétel, viszont ha elterjed a híre, hogy mi egy – relatíve – spammentes ISP vagyunk, akkor a jövőbeni potenciális ügyfelek minket választanak.

A gyakorlat persze egy kicsit árnyaltabb ennél: a magyar fogyasztó ugyanis meglehetősen árérzékeny, és 5 forintért átmegy a másik boltba. Régi történet, de nem felejtem el, mert annyira mókás volt. Szóval a sztori kb. 10 éve történt, amikor egy vidéki nagyvárosban egy lokális isp, nevezzük T****netnek, 5000 Ft-ért adta az X dial-up Internet csomagot – ne feledjük, hogy 10 évet visszamentünk az időben. Egy szintén regionális távközlési cég is beszállt az Internet bizniszbe, és bedobott egy – hmm… eléggé nyomott – 2500 Ft-os havi díjat. Mit csinált erre a T****net? Kitalálta a 2400 Ft-os csomagot, hogy továbbra is elmondhassa, ő a legolcsóbb helyi szolgáltató. Nyilván abban a reményben tették, hogy az egyszeri ember összeveti a 2 számot: 2500 az egyik, 2400 a másik, ok, akkor nyilván “az olcsóbbat” fogom választani. Azt meg miért kellene bárkinek is kitalálnia, hogy az olcsóbb isp 2Mbps upstream-jén (hasamra ütök) 5x annyian osztoznak, mint a “drágább” telco szintén 2Mbps upstream-jén?! Ha az ember sokat gondolkodik, úgyis csak a feje fog megfájdulni. A döntés különben is külön tudomány, de legalább művészet.

Ezt a kis kitérőt csak azért tettem, hogy illusztráljam, vajon mégis mekkora lenne a becsületes, anti-spam bajnok isp befektetéseinek megtérülése. Mondjuk ki együtt az eredményt: kb. nulla. Ha pedig ezt a számítást már mások is elvégezték előttem, és hasonló következtetésre jutottak (amit a jelenlegi helyzet közvetett bizonyítékaként is tekinthetünk), akkor belátható, hogy az ISP-k miért “best effort” jelleggel kezelik a spam problémát.

A Vodafone-ra visszatérve, helyesen mondják azt, hogy “Magyarországon bárki jogosult ugyanis elektronikus hirdetéseket küldeni annak, akinek az adatait a küldő jogszerű eljárásban ismerte meg.” Mivel egy ISP nem hatóság, így meglehetősen aggályos lenne, ha erősködne, hogy “mutass bizonyítékokat, hogy xy engedélyt adott arra, hogy levelet küldj neki”.

Ígí tehát marad az NHH-hoz fordulás, és a hatóságnak nyilván korlátozott erőforrása van a probléma kezelésére, mivel nem csak a spam bejelentésekkel foglalkoznak. Ez abból a szempontból mindenképpen jó az ISP-knek, hogy nem hozzájuk érkezik a spam bejelentés áradat, így mégsem kell extra erőforrásokat a spam bejelentések kezelésére állítani, ami meg hozzájuk is eljut az NHH-tól, azt meg bizonyára elbírják.

Érdekes a cikkben az egyik megszólaló megjegyzése, miszerint “követendő példa lehet a hálózatban dedikált SMTP relay szerver létrehozása, ami kezeli a kimenő leveleket,”. Egy adsl felhasználónak bizonyára, de aki komoly (volumenű) legális levelezést folytat, az aligha fog ezzel kiegyezni. Az én üzletinek mondható levelezésem aligha éri el egy isp küszöbét, de már én is a saját gépemen keresztül akarom elküldeni a leveleimet, és én akarom kézben tartani az SMTP kapcsolatot.

A cikk kissé borúsan végződik, hogy “a fogyasztók kénytelenek elviselni a spamszűrők által többnyire átengedett magyar reklámleveleket, legyen az virágüzletet vagy warez FTP-t népszerűsítő anyag.”. A jó hír az, hogy van azért olyan spamszűrő, ami a virág/warez spamet is képes megtanulni, ill. felismerni. Egy jó minőségű spamszűrővel a spam probléma múlt idő lehet. Nekem már az. Hamarosan pedig neked is az lehet.